Maatfietsen

fietsopmaatVittorio is nog een van de weinige bedrijven in Nederland die nog echte maatfietsen bouwt. Het bedrijf bouwt op jarenlange ervaring; in 1936 is Jan Groot in Alkmaar begonnen met wat nu het huidige Vittorio is.

In 1994 is het bedrijf van de Houttil in Alkmaar verhuisd naar Heerhugowaard, waar een nieuw pand is gebouwd. Ook op maat, maar dan voor Vittorio. Het gehele proces vanaf het doorspreken van uw nieuwe fiets tot en met het afleveren gebeurt op de W.M. Dudokweg in Heerhugowaard. De onderstaande video geeft een goed beeld van wat wij u te bieden hebben.

 

Werkwijze voor het maken van een maatfiets

Het begint met een set buizen

 

kleuren buizenElke Vittorio is een uniek handgemaakt product. Elke fiets staat op zich, speciaal voor u gebouwd, op basis van úw lichaamsverhoudingen en úw specifieke wensen. Daarvoor is het noodzakelijk dat u een bezoek brengt aan ons bedrijf waar uw maten worden gemeten op onze speciaal hiervoor ontwikkelde "pasfiets", die naar uw 'zit' wordt afgesteld.

werkwijze buizenZo worden de juiste frame-maten verkregen (die dus niet alleen bepaald worden door uw lichaamsmaten maar vooral ook door de manier waarop u op uw fiets wilt zitten). U bepaalt de kleur van uw frame en - wanneer u daar prijs op stelt - waar uw naam (of de naam van uw fiets) moet komen.

Echter, aan alleen een frame heeft u niet veel. Uw fiets moet afgemonteerd worden. Wielen, een stuur, remmen, versnellingssysteem en meer. Voor wat betreft die onderdelen heeft u talloze keuzemogelijkheden die weer afhankelijk zijn van hetgeen u met uw fiets wilt gaan doen. Want, er is een verschil in een rondje rond het IJsselmeer, een fietstocht naar Santiago de Compostela en een doorsteek door de Sahara. Vittorio maakt fietsen voor elk doel en er is geen fiets hetzelfde. U bent volkomen vrij bij de samenstelling van de onderdelen en wij adviseren u daar graag bij. Om die keuzes wat gemakkelijker te maken kunt u zich niet alleen laten inspireren door onze specialisten maar ook door de vele voorbeelden die u in onze showroom kunt vinden…

Zo heeft u bijvoorbeeld keuze tussen 28" of 26" wielen, tussen een derailleur- of een naafversnelling (en daarin zijn ook nog veel verschillende keuzes). U kunt kiezen tussen hydraulische- of kabelremmen, tussen tientallen verschillende zadels en sturen. In uw gesprek met ons krijgt uw fiets langzaam vorm.

Nadat wij uw fiets in de productie hebben ingepland duurt het nog zes tot tien weken voordat u bij ons vandaan fietst op uw eigen Vittorio. Een fiets die u samen met ons gebouwd heeft. Een fiets die - en daar moet u wel rekening mee houden - de rest van uw leven mee gaat.

Subcategorieën

Een handgebouwde maatfiets, bij Vittorio kan veel. U kunt kiezen uit diverse voorbeelden of zelf een idee hebben voor een model(het moet natuurlijk technisch wel haalbaar zijn). Ook kunt u zelf een kleurschema bedenken. Zelfs een naam op uw fiets is mogelijk. Uiteindelijk is er geen 2e fiets die er exact hetzelfde uitziet als de uwe.
Hieronder ziet u enkele voorbeelden

Hieronder vindt u een selectie van de handgemaakte Vittorio racefietsen.

tandem002Je ziet ze steeds meer op de weg verschijnen. Gezellig samen op de fiets. De beste stuurman voorop, de sterkste benen achterop. Maar dat kan ook andersom want iedereen wil, ook op een tandem, weleens achterop zitten.

“Wij hebben”, zegt Ton Berkhout, "een speciale pasfiets, ingericht naar de moderne tijd. Omdat wij uitsluitend op maat bouwen en niets in voorraad hebben, kan de tandem precies zo worden gebouwd als de berijders willen, Uiteraard geven we wel advies en hebben we onze eigen visie. En als iets niet kan dan zeggen we dat ook. Omdat wij mensen blijkbaar soms het idee geven dat alles kan komen er wel eens vragen die technisch onmogelijk te realiseren zijn.”

Aan de hand van de pasgegevens wordt de tandem door hem gebouwd. De pluspunten van de stalen Vittoriotandem is vooral het maatwerk, de stabiele rijeigenschap en de hoge dempingsgraad.

Ton Berkhout: “Op een fietspad zit bij de overgang van klinkers naar asfalt vaak zo'n vervelend gleufje in de weg. Dat voelt heel akelig aan, maar onze tandems vangen dat goed op. Daarnaast maken we ze tegenwoordig wat langer dan vroeger toen de mensen meer voorover wilden zitten en de achterzitter(stoker) vaak over de voorste persoon(machinist) heen zat gebogen. Tegenwoordig wil men vaak wat meer rechtop zitten. Bovendien: de mens is ook wat langer geworden. En... als gevolg van de emancipatie en partnerkeuze is de traditionele tandem ook veranderd. Het frame kan in verschillende modellen worden gebouwd, zoals heren/heren, heren/dames, dames/heren, dames/dames. Allemaal dingen waar we rekening mee houden.”

tandem gedeeldTandems. Bij Vittorio in Heerhugowaard weten ze er alles van. Al voor de oorlog bouwde Jan Groot, samen met zijn framebouwer (ome) Ko de Jonge in de Alkmaarse Houttil tandems, nu doet de nieuwe eigenaar Ton Berkhout het met zijn team niet anders. Zo'n 600 tandems verlieten inmiddels het landelijk bekende bedrijf in Heerhugowaard, dat zich met recht de nationale tandemspecialist mag noemen.
Waar een kandidaat koper wel rekening mee dient houden is de levertijd. Berkhout: “De tandem is in trek en wint weer terrein. En wij hebben daardoor een luxeprobleem, want onze levertijd is momenteel drie maanden. Dus het is niet zo van ‘ik koop een tandem en ik wil er volgende week mee op vakantie’. Nee, het is beter om in het najaar eens bij ons langs te komen. Dan fiets je er in het voorjaar mee weg.”

Was het tandemrijden vroeger een officieel wedstrijdonderdeel van de baanwielersport - denk aan de zilveren plak van Jan Jansen en Leijn Loevesijn bij de Olympische Spelen in Mexico - het is nu al vele jaren verdwenen uit het programma. Wel worden er nog steeds wedstrijden gehouden voor visueel gehandicapte tandemrijders.

Over visueel gehandicapten gesproken, de tandem is een ideale manier om lekker uit te waaien en sportief bezig te zijn. Gemeentelijke instanties hebben meestal een budget met financiële ondersteuning voor deze groep. Bij stichting MEE kunt u advies en ondersteuning krijgen om de juiste wegen te bewandelen voor deze steun.

Eén koper stipt Ton Berkhout speciaal aan. “Dat is meneer Van der Staay uit Heemstede. Die fietst elke dag en daar heeft hij vijf voorrijders voor, die om beurten met hem op pad gaan. Hij is echt heel teleurgesteld, als het eens voorkomt dat er op een dag niemand beschikbaar is.”
Ook is er een stichting die het doel heeft om contacten te leggen tussen fietsers (voorrijders) en visueel gehandicapten (achterrijders). Deze stichting heet Tandembuddys.

De meeste berijders van een Vittoriotandem sturen vanaf hun vakantielocatie vaak een kaartje naar Heerhugowaard of een foto. Vittorio tandems zijn zodoende al gesignaleerd van Alaska tot Vuurland en van Nieuw Zeeland tot Korea en in bijna elk land dat daar tussen ligt. Een Vittorio komt overal.

Veel tandemrijders komen ook eens per jaar, in mei, naar Heerhugowaard voor de landelijke Vittorio fietstocht. Ton Berkhout: 'Ieder jaar komen toch tachtig tandems naar ons toe om samen met solorijders onze fietstocht te volbrengen. Altijd een gezellige happening.'

Tandem modellen

View the embedded image gallery online at:
http://www.vittorio.nl/index.php/maatfietsen#sigProId12675d522f

 

Nieuw! Vittorio titanium fietsen.

De titanium fietsen kunnen nu voor iedereen op maat gemaakt worden. 

Copyright © 2017 www.vittorio.nl. Alle rechten voorbehouden.