Geschiedenis van Vittorio

In 1935 begint Jan Groot een fietsenzaak aan de Alkmaarse Houttil, schuin tegenover het café van zijn ouders. In deze fietsenzaak werd in 1947 de eerste echte Vittorio fiets gebouwd. In de loop der jaren is er veel veranderd, maar niet de kwaliteit en vakmanschap van een Vittorio fiets.
De naam Vittorio ontstaat in de tijd van de grote wielersuccessen van Coppi en Bataglin. "Je moet een  pakkende naam hebben voor die fietsen, Jan. Het moet Italiaans klinken... dat verkoopt!", werd tegen Jan Groot gezegd. "In Alkmaar begon de Victorie" is een zeer bekende uitdrukking in de stad. En zo wordt een Italiaanse twist gegeven aan het Alkmaarse 'Victorie' en gaat het bedrijf verder onder de naam "Vittorio".
In 1965 komt ook zijn zoon Frank - die inmiddels ervaring heeft opgedaan als mecaniciën van de nationale baanwielerploeg - in de zaak. Frank bouwt vooral veel handgemaakte fietsen voor bekende en minder bekende wielrenners.

Begin jaren tachtig stapt Jan Groot uit de zaak. Hij wil nog wel 'op de achtergrond' aanwezig blijven en is dus bijna dagelijks in het pand te vinden waar hij - in knickerbocker - wielen maakt.
Intussen is de vraag naar zogenaamde "randonneurs" en sportieve tandems steeds groter geworden en maakt Frank steeds vaker fietsen voor mensen die lange fietsreizen maken. Het succes is dusdanig dat het pand aan de Alkmaarse Houttil veel te klein is geworden. In 1994 verhuisd het bedrijf naar het industrieterrein Beveland in Heerhugowaard.

In de jaren 90-tig wordt ook het woord "fietsvakantie" erg populair. De ANWB brengt het tijdschrift "Op Pad" uit en in Amsterdam wordt de vereniging "De Wereldfietser" opgericht. Steeds meer bedrijven en organisaties richten zich op deze groeimarkt van fietsvakanties.
Vittorio is op dat moment een gevestigde naam binnen de de wereld van de vankatiefietser, het synoniem voor het soort fiets waarmee je door de Sahara kunt rijden. In januari 2003 neemt Ton Berkhout de leiding van Vittorio over van Frank de Groot. Ton zit al sinds z'n vijftiende in "het vak" en droomt er al jaren van om ooit een eigen bedrijf te runnen.
Voor Vittorio komt deze wisseling op het juiste moment, want de ontwikkeling op het gebied van fietsen heeft vogelvlucht genomen. De klassieke "randonneurs" (sportieve fiets met versnellingen) heeft nu plaats gemaakt voor de "vakantiefiets". Een degelijke betrouwbare fiets met dikke banden, nieuwe versnellingssystemen en hydraulische remsystemen waar veel waterdichte tassen op kan hangen.
Vittorio heeft loopt steeds in de pas met deze nieuwe ontwikkelingen. Dus tegenwoordig is het ook mogelijk om je maatwerkfiets uit te rusten met een Pinion 18 versnellingsbak of een Rohloffnaaf met snaar aandrijving en/of moderne naaf-dynamo, waar ook een gps of telefoon mee opgeladen kan worden.

Daar Vittorio meegaat met de nieuwste ontwikkelingen blijkt wel uit het feit dat sinds 2012 Vittorio ook titanium maatwerkfietsen levert. Buiten dat Vittorio meegaat met de tijd, is Vittorio hiermee ook uniek in Nederland met het persoonlijke maatwerk.